Wegbeheer
In Zuid-Holland Zuid beheert en onderhoudt Hollandse Delta alle wegen en fietspaden buiten de bebouwde kom. In totaal zo'n 1600 kilometer, meestal door polders en over dijken. In bermen langs deze wegen maait het waterschap het gras en snoeien medewerkers struiken en bomen.
De wegen van Hollandse Delta worden steeds veiliger. De maximumsnelheid is op veel wegen teruggebracht tot 60 kilometer per uur en er zijn drempels, rotondes en wegversmallingen. Voor fietsers zijn rode fietsstroken aangebracht of fietsmarkeringen aan de zijkant van de rijbaan. Een betere inrichting van de wegen draagt bij aan jouw veiligheid.
- Onderhoud
- Fietspaden
- Verkeersveiligheid
- Bijhouden van bomen en planten
- Graag jouw hulp
- Opvullen van bermen
- Gladheidbestrijding
Onderhoud
De vele kilometers asfalt worden in Nederland door verschillende organisaties onderhouden. Wij zorgen voor de wegen buiten de bebouwde kom. Dit zijn meestal wegen en fietspaden door polders en over dijken. Het rijk zorgt voor de snelwegen, de provincie voor de provinciale N-wegen en de gemeenten zorgen voor de wegen binnen de bebouwde kom. Bij het onderhoud inspecteren wij de weg. Wanneer bij inspectie blijkt dat een weg er slecht bij ligt, onderzoeken we hoe het staat met het draagvlak, de fundering en de verharding van de weg. Ook bekijken we of de weg wel of niet intensief gebruikt wordt. Deze afwegingen leiden tot het besluit om zo’n weg te verbeteren.
Fietspaden
De laatste jaren hebben we ons ook steeds vaker ingezet voor veilige verbindingen voor fietsers in de polder. Vanuit het landelijke project Duurzaam Veilig werken we aan het terugdringen van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op de plattelandswegen. Door rode fietsstroken of fietsmarkeringen aan de zijkanten van de rijbaan, worden automobilisten bewust gemaakt en gewezen op de nodige ruimte voor fietsers. Waar verder mogelijk is worden er aparte fietspaden aangelegd. Bij fietspaden met een recreatieve bedoeling zijn we bereid mee te werken met andere partijen. Wij hebben 172 kilometer fietspaden in beheer en onderhoud.
Verkeersveiligheid
Op waterschapswegen vallen relatief veel slachtoffers. De verkeersveiligheid krijgt dan ook veel aandacht. Vanuit het landelijke programma ‘Duurzaam Veilig’ is de snelheid op de meeste plattelandswegen op zestig kilometer per uur vastgesteld. De 60-km zones, de drempels, de duidelijke belijningen, de rotondes, de wegversmallingen en rode fietsstroken dragen allemaal bij aan het terugdringen van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers. En het project heeft succes. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers per jaar op plattelandswegen loopt terug.
En vergeet de jaarlijkse ‘bietencampagne’ niet. Elk najaar van september tot januari is het oogstseizoen van voederbieten en aardappelen. De oogsttransporten rijden veel klei van het land direct de polderwegen op, waardoor –zeker bij nat weer – glijpartijen kunnen ontstaan. Wij werken volop mee aan acties die het verkeersgedrag proberen te beïnvloeden, zoals de slik op de weg. Wij houden bij de transporten een oogje in het zeil en bij gevaarlijke situaties vragen we de veroorzaker de klei op te ruimen of ruimen wij de klei op op kosten van de veroorzaker.
Bijhouden van bomen en planten
Wij houden ook planten, struiken en bomen in de berm bij. In sommige gebieden valt het beheer van het groen in de bermen volledig onder de waterschapstaak en in andere gebieden werken we samen met gemeenten. Jaarlijks kijken we de bomen in het onderhoud na, waarbij we nieuwe uitlopers verwijderen en waar nodig snoeien. De bermen van waterschapswegen maaien we 2 keer per jaar. Zeldzame planten ontzien we zo goed mogelijk.
Graag jouw hulp
Wij werken aan de verkeersveiligheid op de openbare weg. Met voldoende verkeersoverzicht en zonder obstakels. Daarom is het nodig om te brede hagen of struiken langs de weg te snoeien. En over de weg hangende boomtakken te verwijderen. Dit geldt ook voor sommige bomen en struiken op privégrond, bijvoorbeeld in de tuin.
Soms constateren wij dat voor een veilige weg ook op privégrond onderhoud of snoeiwerk aan bomen of struiken noodzakelijk is. Wij vragen de eigenaar dan vriendelijk om deze actie te ondernemen. Voor de verkeersveiligheid graag op korte termijn. In principe hanteren we een obstakelvrije zone van 1,5 meter.
Opvullen van bermen
Vooral bij smalle wegen zijn bermen belangrijk. Om goed te kunnen passeren is het op die wegen soms nodig gebruik te maken van de berm als uitwijkmogelijkheid. Van tijd tot tijd moeten deze bermen worden opgevuld.
Gladheidbestrijding
Wij beheren en onderhouden in Zuid-Holland Zuid buiten de bebouwde kom ruim 1600 kilometer wegen waarvan circa 200 kilometer vrij liggend fietspad. Zodra de wegen door bevriezing en sneeuwval glad kunnen worden, strooien we de wegen om te zorgen dat je daar zo weinig mogelijk last van hebt. De doorgaande wegen, openbaar vervoer routes en fietsschoolroutes komen het eerst aan de beurt. Wegen die nauwelijks worden gebruikt of wegen waarvan het gebruik niet noodzakelijk is, zijn niet in het strooischema opgenomen. We strooien ook niet op toeristische fietspaden. Wij beheren en onderhouden geen wegen op het Eiland van Dordrecht.
Tips bij gladheid:
- Pas je snelheid aan.
- Let extra op bij aansluitende wegen, of deze wel of niet zijn gestrooid.
- Let extra op kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers.
- Neem ruim de tijd voor jouw reis.