Oostmolendijk Ridderkerk
Rondom de Oostmolendijk in Ridderkerk spelen er een aantal onderwerpen die vanuit het waterschap (gaan) spelen. We gaan hier bezig met het versterken van de dijk. We zijn bezig met de Metropolitane Fietsroute tussen Rotterdam en Dordrecht en we denken na over de aanpassing van het watersysteem.
Dijkversterking langs de Oostmolendijk
In 2050 moeten alle dijken die Nederland beschermen tegen water uit de zee en de grote rivieren, voldoen aan de normen. Deze normen zijn aangepast aan de nieuwste inzichten over overstromingsrisico’s. Regelmatig beoordelen we onze primaire keringen of al onze dijken aan de normen voldoen.
Ook dijktraject 17-3, dat aan de oostzijde van Ridderkerk loopt van de Oostdijk via de Ringdijk naar de Oostmolendijk, is aan deze nieuwe normen getoetst. Daarbij is duidelijk geworden dat een aantal delen mogelijk niet voldoen aan de nieuwe normen. Om dit verder uit te zoeken, voerden we in 2022 nader onderzoek uit. Eventueel benodigde verbeteringen moeten vóór 2050 worden uitgevoerd. De komende jaren biedt de dijk voldoende veiligheid en is het risico op overstroming laag. Ook monitoren we de dijk.
Nieuwe normen
De Oostmolendijk is een dijk die behoort tot de hoogste veiligheidscategorie. Het is een zogeheten primaire waterkering. In 2013 leidden metingen van de Oostmolendijk tot versterkingen aan zowel de buitenkant als de binnenkant van de dijk. In 2020 is de Oostmolendijk getoetst aan de normen die in 2017 van kracht zijn geworden en daaruit bleek dat, om ook aan deze nieuwe normen te voldoen, de Oostmolendijk op een aantal plaatsen mogelijk verder moet worden verbeterd.
