Lesmodules 'Water op het schoolplein'
Twee nieuwe lesmodules over Wateroverlast en Overstromingen, specifiek gericht op ons werkgebied. Middelbare scholieren kunnen daarin voor hun eigen schoolomgeving data inzien en opdrachten doen over de thema’s waterveiligheid, waterberging en klimaatadaptatie.
Meer dan de helft van Nederland kan overstromen als de dijken of duinen doorbreken. Daarnaast kunnen hoosbuien of langdurige regen leiden tot lokale wateroverlast. De lesmethode “Water op het schoolplein” maakt leerlingen bewust van overstromingsrisico’s en wateroverlast in de eigen omgeving.
Wateroverlast en overstromingen
Er zijn twee aparte modules: een voor wateroverlast (2 havo/vwo) en een voor overstromingen (3 havo/vwo) van elk 6 lessen. Het bijzondere aan de methode is de regionale en lokale insteek. De oorzaak, het verloop en de gevolgen van wateroverlast en overstromingen verschillen namelijk sterk van gebied tot gebied. En de oplossingsrichtingen ook. In beide lesmodules spelen digitale kaarten een grote rol.
Lesmateriaal
Het lesmateriaal is ontwikkeld door KNAG en Universiteit Utrecht (Tim Favier) en Hogeschool van Amsterdam (Adwin Bosschaart), in opdracht van de waterschappen.
Bekijk hier de modules: Module Wateroverlast & Module Overstromingen voor ons werkgebied.
Bekijk de overkoepelende website met alle modules en achtergrondinformatie.
Lees ook het artikel uit de Geografie (vakblad voor aardrijkskundedocenten) over deze lesmodules.