Binnenbedijkte Maas kan er weer jaren tegen

Vorig jaar hebben we een deel van de Binnenbedijkte Maas gebaggerd. Er is bijna 180.000 m3 baggerspecie verwijderd. Daar kun je zo'n 8.800 vrachtwagens mee vullen. Maar door het transport via het water was dit niet nodig. Het geeft minder overlast voor omwonenden, minder belasting voor onze wegen en is beter voor het milieu.

Werk is eerder klaar

In maart stapten Sierk Huitema en stuurman Joeri Monnier van Schilder B.V. aan boord van hun baggerboot. Ze begonnen bij de haven van de watersportvereniging Mijnsheerenland en konden lekker doorwerken. Sierk: „Alles zat mee en we kwamen weinig vuil en obstakels tegen in de bagger.” Een meevaller, waardoor het werk al in augustus klaar was, 2 maanden eerder dan gepland.

Regelmatig baggeren is goed voor de waterkwaliteit. Normaal gesproken baggeren wij onze sloten en singels om de 8 jaar. Maar de Binnenbedijkte Maas is een groot water en daar zijn de tussenpozen groter. In 2003 was hier voor de laatste keer gebaggerd.

Zandwinput

Net als toen is de baggerspecie ook nu door een persleiding naar een zandwinput van enkele tientallen meters diep getransporteerd. Hierdoor hoefde deze specie niet afgevoerd te worden met vrachtwagens. Zo werken we met elkaar aan een duurzame en veilige leefomgeving.

Kaderrichtlijn Water (KRW)

Tussen Mijnsheerenland en Westmaas is een brede ‘middenbaan’ van 50 meter breed en 3 meter diep gebaggerd. Daarmee voldoen we aan de Europese richtlijn voor waterkwaliteit. In seizoen 2025/2026 komt het gedeelte bij Maasdam aan de beurt.
 

Baggeren bekijken vanuit de baggerboot